تساوی

معلم پای تخته داد می زد
صورتش از خشم گلگون بود
و دستانش به زیر پوششی از گردپنهان بود
ولی ‌آخر کلاسی ها
لواشک بین خود تقسیم می کردند!
وان یکی در گوشه ای دیگر جوانان را ورق می زد
برای آنکه بی خود٬ های و هو می کرد و با آن شور بی پایان
تساوی های جبری رانشان می داد!
خطی خوانا به روی تخته ای کز ظلمتی تاریک
غمگین بود
تساوی را چنین بنوشت
یک با یک برابر هست
از میان جمع شاگردان یکی برخاست
همیشه یک نفر باید به پا خیزد
به آرامی سخن سر داد
تساوی اشتباهی فاحش و محض است
معلم
مات بر جا ماند!
و او پرسید:
اگر یک فرد انسان واحد یک بودآیا باز
یک با یک برابر بود؟!
سکوت مدهوشی بود و سئوالی سخت
معلم خشمگین فریاد زد
آری برابر بود!
و او با پوزخندی گفت
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
آن که زور و زر به دامن داشت بالا بود
وانکه قلبی پاک و دستی فاقد زر داشت
پایین بود
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
آن که صورت نقره گون
چون قرص مه می داشت
بالا بود
وان سیه چرده که می نالید
پایین بود
اگریک فرد انسان واحد یک بود
این تساوی زیر و رو می شد
حال می پرسم یک اگر با یک برابر بود
نان و مال مفت خواران
از کجا آماده می گردید؟
یا چه کس دیوار چین ها را بنا می کرد ؟
یک اگر با یک برابر بود
پس که پشتش زیر بار فقر خم می شد ؟
یا که زیر ضربت شلاق له می گشت ؟
یک اگر با یک برابر بود
پس چه کس آزادگان را در قفس می کرد ؟


معلم ناله آسا گفت
بچه ها در جزوه های خویش بنویسید
یک با یک برابر نیست!


) »»تساوی از معروفترين شعرهاي خسروگلسرخي)»»

فعالیت گروهی اول راهنمایی(هفته اول آبان)

1-اگر عدد چهار رقمی abba بر5و9 بخش پذیر باشدعددb چیست؟

 

 

2-بزرگترین عدد 6 رقمی چند برابر بزرگترین عدد 2 رقمی است؟

 

 

3-کدام دسته از اعداد زیر همگی اولند؟

الف) {91و3و19}

ب) {71و27و17}

ج) {73و2و37}

د) {13و1و31}

فعالیت گروهی کلاس دوم راهنمایی (هفته اول آبان)

۱- مجموعه{ 5و4و3و2و1}= Aچند زیر مجموعه دو عضوی دارد؟

 

 

2-حاصل عبارت زیر را به دست آورید.

                                                              =102+...-12+9-6+3-

 

3-اگر به اعضای یک مجموعه n عضوی 3٬عضو اضافه کنیمِ ٬ تعداد زیر مجموعه های آن چند برابر می شود؟

 

4- حاصل عبارت [(6- 5-) – 4 -]- 3 – برابر چه عددی است؟

مخصوص دانش آموزان دبیرستانی

 

یک لطیفه ریاضی

عدداول

از يك رياضي دان ، مهندس و فيزيك دان مي خواهند تا بررسي كنند آيا تمام اعداد فرد اولند.

رياضي دان مي گويد:3 اول است ، 5 اول است ،7 اول است ولي 9 اول نيست.پس يك مثال نقض داريم و قضيه درست نيست.

مهندس مي گويد: 3 اول است ، 5 اول است ، 7 اول است ، 9 اول است ، 11 اول است.خوب همه ي اعداد فرد اول هستند.

فيزيك دان مي گويد: 3 اول است،5 اول است،7 اول است،9 خطاي آزمايش است ،11 اول است و خوب با دقتي كه داريم ، مي توانيم بگوييم همه ي اعداد فرد اولند.

تعداد مقسوم علیه ها ی یک عدد

نحوه پيدا كردن تعداد مقسوم عليه هاي يك عدد با استفاده از تجزيه ي اعداد به حاصل ضرب عوامل اول" از جمله روابطي هست كه معمولا در كتب مختلف ويژه مقطع راهنمايي بدون كمترين توضيحي بيان شده است.به همين جهت مناسب ديدم با ذكر چند مثال "در راستاي يافتن رابطه مورد نظر توسط خود دانش آموزان "تا حدودي به توضيح مطلب پرداخته شود.

مثال1-الف) مجموعه ي مقسوم عليه هاي عدد 8 را بنويسيد.      {8 , 4  ,2   ,1}       

        ب) عدد 8  را به صورت حاصل ضرب عامل هاي اول آن بنويسيد.    23=8

        ج) هر يك از مقادير 20  , 21  , 22  و 23 را حساب كنيد.                  

   1=20  ,     2=21    ,   4=22  ,     8=23

      آيا  20  , 21  , 22  و 23  همه ي مقسوم عليه هاي عدد 23  نيستند؟

آيا بدون نوشتن مقسوم عليه هاي  عدد  23  مي توانستيد تعداد مقسوم عليه ها را پيش بيني كنيد؟ چگونه؟

ادامه نوشته